„Come on you apes! You want to live forever?“;

„They sucked his brains out.“;

„The only good bug is a dead bug“;

Shoot a nuke down a bug hole, you got a lot of dead bugs.“

         Starship Troopers (1997) je jedan od onih filmova koji čak i nakon petog ili desetog gledanja znaju da ostave takav dojam koji garantuje gledanje i uživanje u istom barem još par puta. Snimljen prije skoro 20 godina Starship Troopers je akcijski sci-fi film koji je i dan danas aktuelan, kako sa kvalitetom specijalnih efekata, scenama akcije, pa tako i sa svojim satiričnim pogledom na fašizam i tematiziranjem istog. Rađen je prema istoimenom romanu Roberta A. Heinleina koji je za potrebe filmskog medija preradio Edward Neumeier, saradnik i kolega režisera Paula Verhoevena, duo odgovoran za film RoboCop. Iako po izlasku nije pobrao simpatije kritičara, niti očekivani uspjeh u kinima (na budžetu od velikih 105 miliona uspio je da zaradi svega 121 miliona), film Starship Troopers svoj kultni status dobija tek po dolasku na police videoteka. Unatoč tome, uspio je i da pokupi jednu nominaciju za nagradu Oscar i to za najbolje vizuelne efekte u grupi sa Titanicom i drugim dijelom Spielbergove sage Jurassic Park. 2012. godine je u izboru Slant magazina izabran na 20. mjestu na listi 100 najboljih filmova iz 90ih godina. U posljednje vrijeme, uzrokovano Hollywoodskom nostalgičnom manijom za ponovnim snimanjem filmskih klasika, sve se više govori da bi i Starship Troopers trebalo da dobije svoju modernu preradu (drugačije i nije moguće), ali o tom potom.

         U budućnosti, tačnije u 2197, čovječanstvo je zahvaljujući tehnološkom napretku u mogućnosti da kolonizuje galaksiju. Međutim, na planeti Klendathu žive stvorenja koja se žustro protive tome, ogromni kukci. Ljudi, kao i uvijek, ne prihvataju NE kao odgovor, s toga je rat neizbježan. U tom svijetu postoje dvije vrste klase, građanin i civil. Građanin je visoko privilegovana osoba koja je taj status dobila služenjem vojnog roka. Film prati nekoliko prijatelja koji po završetku srednje škole odlučuju da se prijave na služenje vojnog roka. Johnny Rico (Casper Van Dien) se prijavljuje u pješadiju, Carmen (Denise Richards) postaje pilot, Carl Jenkins (Neil Patrick Harris) postaje dijelom vojne inteligencije. Da ne bi sve izgledalo tako obično, u pozadini imamo i ljubavnu priču, odnosno ljubavni trokut. Dizzy Flores (Dina Meyer) je zaljubljena u Ricoa, ali on vidi samo Carmen. Dizzy se također prijavljuje u pješadiju te završava u istoj ekipi gdje i Rico. U međuvremenu na Zemlju pada asteroid i uništava Buenos Aires (grad iz kojeg dolaze naši heroji). Asteroid je navodno došao iz smijera planete Klendathu koji su poslali kukci. Činjenica je da se ta planeta nalazi hiljadama svjetlosnih godina daleko od Zemlje i da kukci koji na njoj obitavaju nemaju nikakvu tehnologiju s kojom bi precizno mogli lansirati asteroid na Zemlju. Ali, Federacija uspijeva da proda priču zbog čega slijedi blickrig na tu planetu (podsjeća na današnju sliku odnosa Zapada prema zemljama trećeg svijeta, tehnološki nerazvijene zemlje bivaju optuživane za tehnološki koordinirane napade). Ono što slijedi jeste identična slika onoga što je Američke vojne snage dočekalo prilikom napada na Vijetnam. Katastrofa i veliki gubici. Nakon toga, Rico i Dizzy se pridružuju jedinici koju vodi njihov bivši profesor Rasczak, te su zajedno upuštaju u izviđanje ljudskih kolonija i stanica na toj planeti. U jednoj takvoj situaciji bivaju napadnuti, gdje većina jedinice, uključujući Dizzy i Rasczaka, biva ubijena. Finalno poglavlje filma nas upoznaje sa maticom koja je glavni koordinator ostalih kukaca na planeti. Vojska je uspijeva zarobiti, te započeti detaljno analiziranje tog bića koje će ih dovesti do konačne pobjede. Film završava Ricovim ohrabrivanjem drugih ljudi da se prijave u služenje vojnog roka.

         Starship Troopers je, za razliku od nekih sci-fi prethodnika, uspio da izbalansira tematske elemente (fašizam, kolonizacija, rat) sa trivijalnim elementima popcorn blockbustera (slab dijalog, jednodimenzionalni likovi savrsenih vilica i zuba itd.), Starship Troopers je brutalno zanimljiva satira itekako svjesna poruke koju šalje, pa tako i dvadeset godina kasnije ovaj film biva aktuelan po pitanju ideologija koje tematizira, tj. militantne i fašističke manipulacije umova mladih ljudi, ali i stanovništva, te kolonizovanja drugih naroda i nacija. U današnje vrijeme pogotovo, u vrijeme kada vlada masovni strah od drugog, u vrijeme kada se svi zatvaramo unutar svojih nacionalnih i društvenih (kao da ima razlike) granica, kada se kao najveća prijetnja prikazuju izbjeglice koje bježe iz razorenih domova u potrazi za hljebom i boljim sutra; baš danas Starship Troopers pokazuje koliko su ljudi očajna i manipulativna bića. Iako je Verhoevenov film izmješten u daleku budućnost, on uspijeva da nam prikaže kruženje ljudske tragedije ratovanja kroz vrijeme. On je prije svega satirični prikaz 2. Svjetskog rata, jer je to bila Verhoevenova intencija (jasno nam je iz odora koje nose određeni časnici ili iz grba Federacije), ali i bilo kojeg drugog rata (Vijetnamski, Balkanski, sa Bliskog istoka itd.).

         Starship Troopers jeste u jednom svom domenu dječiji film: likovi su poput igračaka izašli iz svojih pakovanja pravo u film, bez emocija, uvijek savršene frizure i osmijeha, pa čak i kad im neko blizak umire. Oni jesu smiješni, ali su do bola plastični; oni jesu hrabri, ali su u nedostatku one ljudske toplote; odvažni, ali ne i genijalni.

Verhoeven je u ovom filmu pokazao svoj puni potencijal, pogotovo zbog bliskosti koncepta okupacije, kolonizacije i bliskosti rata, jer je većinu svog djetinjstva proveo u nacistički okupiranoj Holandiji. Upravo je kvaliteta ovog filma sakrivena u režiserovom pristupu ovoj temi, ali i u domenu akcije i vizuelnih efekata, gdje do tada nije imao ravnog sebi. Jedno je sigurno, Verhoeven je uspio da film, koji bi u drugim rukama završio kao prosječni film B produkcije, učini jednim od najboljih filmova 90ih godina, kao i jednim od najboljih sci-fi filmova svih vremena. Kao što bi rekao jedan kritičar, Starship Troopers je izuzetno lukvava ratna satira koja u određenoj mjeri čak i nadmašuje (ja bih rekao stoji rame uz rame) Kubrickovog Dr. Strangelovea.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s