Jednom prilikom sam, sjećam se, još uvijek u predtinejdžerskim godinama, gledao film čija se radnja odvija u nepreglednim okeanskim dubinama, i osim jedne scene (nepotpune) ništa drugo mi nije ostalo u sjećanju, pa čak ni naslov samog filma. Scena je bila sljedeća: nešto što naizgled djeluje kao podvodna fluorescentna lignja vuče jednog ronioca u dubinu okeana (tamo dokle još nikad niko nije stigao) i pokazuje mu ono što mi ljudi često zaboravljamo: da nismo jedini na ovoj planeti.

Nekih petnaest godina kasnije ta scena je sve češće počela da mi se pojavljuje u mislima, stoga odlučih da je vrijeme za ponovno gledanje filma, ovaj put pomnije. Hvala Bogu pa danas imamo Google i mudre forumske glave uz pomoć kojih uspješno pronađoh odgovor na postavljeno pitanje. Riječ je o filmu Bezdan (Tha Abyss) urađenom pod redateljskom palicom Jamesa Camerona iz 1989. godine. Sam se sebi nasmijah radi tako strašnog propusta. Naime, u godinama koje su prethodile filmu, a isto tako i u onim koje su slijedile, Cameron nam je predstavio ono što će se kasnije ispostaviti klasicima sci-fi ili akcijskog žanra (Aliens, Terminator 1 i 2, Avatar). Titanic je posebna priča i on se u ovom tekstu neće spominjati.

Kada se govori o filmovima Jamesa Camerona neizostavno je iznijeti par činjenica, odnosno motiva koji su, reklo bi se, od primarne važnosti u njegovom filmskom stvaranju: 1) u svakom od navedenih filmova biva prikazana sva jačina američkog naoružanja; 2) svaki film pokušava da obeshrabri ratovanje i vojno nasilje; 3) svaka vojna operacija nužno biva osuđena na fijasko.

Tema filma Bezdan ne odskače od navedene sheme, s toga glavna, okvirna, priča započinje tako što američka nuklearna podmornica potone pod misterioznim okolnostima. Period je Hladnog rata koji samo što ne eskalira i američka vojna služba zadatak izvlačenja bojevih glava povjerava zaposlenicima podvodne naftne platforme kojima se pridružuje poručnik Hiram Coffey (Michael Biehn) sa svojim timom. Pored beskonačnog mraka okeanskog dna, Bud (Ed Harris) i ekipa će otkriti da se tu nalazi i nešto misteriozno i nepoznato.

Iako je film proglašen flopom, Bezdan je ipak uspio da sakupi nekoliko nominacija za Oscara od kojih je zlatnog kipića osvojio za najbolje vizuelne efekte. Najveće zamjerke, kako od strane kritičara tako i gledatelja, bile su nedovoljno razvijena priča oko eksrtaterestrijalnih bića, zbog čega oni žele da nas unište kada već želimo sami da se uništimo, odnosno zar odustaju od svog plana samo na osnovu nekoliko emotivnih poruka između Buda i njegove žene Lindsay (Mary Elizabeth Mastrantonio). Upravo ovaj segment biva onim što Bezdan izdvaja od filmova koje je ranije uradio. Ogromni fluorescentni alieni izgledom poput leptira, u suštini djelaju kao dobroćudna anđeoska bića koja zbog nekih skrivenih razloga brinu za budućnost planete i ljudi koji je nastanjuju.

No, segmenti filma koji djeluju besprijekorno i čine ovaj film nevjerovatnim podvodnim iskustvom jeste atmosfera i okruženje u kojem se likovi nalaze. Nepregledni mračni ambis isto neprijateljski i surov kao i beskonačni svemir proizvodi stravični osjećaj klaustrofobije i neugodnosti. Odnos vremena i prostora u filmu stvara uvjete za trenutke potpune humanosti i empatije (npr. scena u kojoj Bud oživljava Lindsay).

Bezdan nije najbolji sci-fi film do sad snimljen, ali opet, s druge strane, definitivno nije ni flop. Bezdan je jedna riskantna mješavina žanrova koja zadivljujuće funkcionira. Poruka koju Cameron iznosi pred gledatelje sa svakim svojim filmom možda djeluje jednostavnom i izlizanom, ali je djelotvorna i konstantna, što ga čini daleko bližim gledateljima za razliku od nekih drugih block-buster režisera koji prate istu shemu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s